5 راه مقابله با افرادی که رفتارهای احمق انگارانه(Gaslighting) دارند

5 راه مقابله با افرادی که رفتارهای احمق انگارانه(Gaslighting) دارند: رفتارهای احمق انگارانه(Gaslighting) فریب محسوب شده و هدف آن از بین بردن تعادل شخص است.
این افراد وانمود می کنند که با شریک زندگی خود همدلی دارند، اما این همدلی ابزاری است، نه همدلی عاطفی.
افرادی که رفتارهای احمق انگارانه(Gaslighting) دارند، دارای روحیه شکننده و عزت نفس پایینی هستند؛ بنابراین از نیروی درونی خود برای حفظ تعادل قدرت به نفع خود استفاده می کنند

رفتار احمق انگارانه(Gaslighting) به “کلمه سال” برای سال 2022 تبدیل شده است؛ زیرا ما شاهد افراد زیادی هستیم که سعی می کنند تعداد زیادی از مردم را متقاعد کنند که آنچه می بینند چیزی نیست که باید باور کنند. این اصطلاح از زمان فیلم 1944، Gaslight به وجود آمده است. شخصیت شرور فیلم در حال بازی با جریان گاز در چراغ های خانه بود تا همسرش را متقاعد کند که در حال از دست دادن عقل خود است.

هدف از رفتار احمق انگارانه(Gaslighting)

هدف از رفتار احمق انگارانه(Gaslighting) در واقع این است که کسی را از تعادل خارج کنیم و سعی کنیم به او بقبولانیم که چیزهایی را می بیند که وجود ندارد یا چیزهایی که می بینند آن چیزی نیستند که به نظر می رسند. همه اینها یک بازی فکری است و حتی به داستان قدیمی کودکان، “لباس جدید امپراطور” برمی گردد. امپراطور بدون لباس در شهر رژه رفت، اما خیاطان او را متقاعد کرده بودند که شیک ترین و جادویی ترین لباسی را که تا به حال ساخته شده پوشیده است، و امپراطور در آرزوی عاقل پنداشته شدن، او را باور کرده بود. این هدف آتش‌نشان است؛ فریب قربانی خود به باور چیزی که درست نیست.

آن ها دستکاری‌کنندگان ماهری هستند که هدفشان این است که حقیقت، غیرقابل شناخت باشد و دروغ‌های دستکاری‌کننده به حقیقتی باورپذیر تبدیل شوند. برای جدا کردن اهداف خود از دیگران کار می‌کنند که این امر قدرتی را که در اختیار دارند، تقویت می‌کند. اگر سعی کنید در برای دروغ های آنها استدلال بیاورید، آنها شما را دیوانه خطاب می کنند. آنها با متقاعد کردن شما به اینکه خانواده‌تان مخالف شما هستند، راه‌هایی پیدا می‌کنند تا شما را علیه خانواده‌تان برگردانند. آنها گهگاه با بیانی صادقانه «به شما چیزهایی می گویند» اما این کار را فقط به عنوان وسیله ای برای گیج کردن شما انجام می دهند.

همه ما این اصطلاح را در رسانه‌ها شنیده‌ایم که به شخصیت‌های عمومی چسبانده می‌شود. حقیقت در مورد افراد با رفتارهای احمق انگارانه(Gaslighting) این است که تلاش‌های آنها برای دستکاری و شکنجه روانی، نشان‌دهنده ضعف درونی آن ها بوده که مشخصه شخصیت آنهاست. علاوه بر این، سطح عزت نفس آنها با انگیزه آنها برای دستکاری دیگران نسبت معکوس دارد. آنها تشخیص می دهند که چیز زیادی برای ارائه به دیگران از نظر یک رابطه با کیفیت ندارند. بنابراین از رفتارهای احمق انگارانه(Gaslighting) به عنوان وسیله ای برای قلاب کردن هدف خود و درگیر نگه داشتن آنها استفاده می کنند.

چرا مردم با افرادی که رفتارهای احمق انگارانه(Gaslighting) دارند، می مانند؟
متأسفانه، هنگامی که یک شریک عاطفی این فرآیند را آغاز می کند، ممکن است طرف مقایل، نتواند به طور عینی آنچه را که اتفاق می افتد، مشاهده کند. احتمالاً در ابتدای رابطه با آنها بسیار خوب رفتار می شده. زیرا چاپلوسی و مهربانی در ابتدای رابطه، آزادانه به آنها داده شده زیرا این افراد، شرکای خود را دقیقاً در جایی که می خواهند، تحت کنترل قرار می دهند. آنها تمام تلاش خود را می کنند تا شریک خود را نزدیک نگه دارند – تا زمانی که این تلاش مستلزم صداقت، نگرانی واقعی، صمیمیت واقعی یا اعتراف به اشتباه آنها نباشد.

چگونه از رابطه با با افرادی که رفتارهای احمق انگارانه(Gaslighting) دارند، فرار کنیم؟

در اینجا پنج نکته برای خروج از رابطه با این افراد وجود دارد:

  1. به علائم هشدار دهنده اولیه توجه کنید.
    این ضروری است که در اوایل رابطه صحبت کنید و قبل از اینکه عمیقاً وارد رابطه شوید، راجع به رفتارهای نادرست او صحبت کنید. اگر رفتار آن‌ها انعطاف‌پذیر و تعهدشان به شما واقعی باشد، به دیدگاه شما گوش می‌دهند و موافقت می‌کنند که برای تغییر رفتارشان تلاش کنند.
  2. بدانید که چراغ‌های گاز با کثیف مبارزه می‌کنند، پس دعوا نکنید.
    اگر ماه هاست که وارد رابطه شده اید و رفتار آنها تغییر نکرده است و چه بسا افزایش نیز یافته است، پایان دادن به این رابطه ممکن است دشوار باشد. اگر سعی کنید در مورد مشکلات موجود در رابطه گفتگوی جدی داشته باشید، این می تواند بیشتر به رفتارهای احمق انگارانه(Gaslighting) وی دامن بزند. آنها از استفاده از عباراتی مانند «اینطور نبود»، «منظورم این نبود»، «هیچکس باورت نمی‌کند» و «خانواده/دوستانت تو را پس نمی‌گیرند» لذت می‌برند.
  3. یک بریک تمیز و سریع از گازلایتر ایجاد کنید.
    هنگامی که متوجه شدید که رابطه قابل نجات نیست، برنامه فرار خود را آماده کرده و به آن عمل کنید. مهم است که یک استراحت تمیز و سریع ایجاد کنید. هرچه بیشتر بمانید، ترک کردن سخت‌تر می‌شود و شبکه پشتیبانی شما هر چه بیشتر آنجا باشید، کوچکتر می‌شود.
  1. ارتباط با گازلایتر را قطع کنید.
    هنگام خروج، ارتباط خود را با قطع کنید. اطمینان حاصل کنید که دوستان و خانواده شما از نیاز شما به فاصله آگاه هستند و از تماس شما با وی حمایت نمی کنند. مهم نیست که اوچقدر التماس می کند.
  2. پاسخ “صخره خاکستری” را با گازلایتر وارد عمل کنید.
    تعبیری وجود دارد، «صخره خاکستری باش»، این توصیه ای است که به افرادی داده می شود که سعی می کنند روابط خود را با افراد خودشیفته قطع کنند. این موضوع در مورد گازلایترها نیز صدق می‌کند. با صخره خاکستری بودن شما تصمیم می‌گیرید به هیچ وجه با آنها درگیر نشوید. شما به طعمه آنها برنمی خیزند، سعی نمی کنید برای آنها استدلال بیاورید، و با آنها مخالفت نمی کنید. شما به سادگی اجازه می دهید هرچه به شما می گویند از پشت سرتان برود. در ابتدا ممکن است دشوار باشد، اما با تمرین، آسان تر می شود.

هنگامی که شما از گازلایتر آزاد شدید

پس از فرار هرگز به عقب نگاه نکنید. جزییات تجربه خود را به عنوان یادآوری از اینکه اوضاع چقدر بد بود، یادداشت کنید. در صورت ابراز پشیمانی از ترک رابطه، خانواده و دوستان خود را تشویق کنید که مانع شما شوند. مهمتر از همه، در صورتی که شریک جدید علائمی از خودشیفتگی یا دستکاری نشان داد، هوشیار باشید. اگرچه برخی از افراد ممکن است متوجه آسیبی که رفتارشان ایجاد می‌کند، نباشند، اما اگر تمایلی به شنیدن درخواست‌های شما برای تغییر ندارند و سعی در ایجاد این تغییرات ندارند، قبل از اینکه بیشتر از این پیش برود به رابطه پایان دهید.

به یاد داشته باشید که این افراد دارای روحیات شکننده، عزت نفس اندک، بوده و ذاتا ضعیف هستند. مالک نقاط قوت خود باشید. در موضع خود محکم باشید و بدانید که منابع درونی مورد نیاز برای محافظت از خود در برابر آسیب را دارید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *