چه جوری حد و مرز های دیگری را تشخیص دهم ؟

چه جوری حد و مرز های دیگری را تشخیص دهم ؟ یکی از مشکلات رایج این است که ما نمی توانیم حد و مرز های دیگری را تشخیص دهیم و بدون این که متوجه باشیم حد و مرز های دیگران را رد می کنیم و موجبات ناراحتی آنها را فراهم می کنیم. یکی از دلایل ندیدن حد و مرز دیگران توجه نکردن یا ندیدن نشانه های ریز مخالفت در رفتار آنها است. در فرهنگ ایران غیر مستقیم صحبت کردن و تلاش برای مخالفت کردن به گونه ای که دیگری را ناراحت و معضب نکند گاهاَ موجب می شود که حد و مرز های اعلامی نادید گرفته شود. برای این که بتوانید حد و مرز دیگری را تشخیص دهید به نشانه های زیر دقت کنید.

1- اعتراض کردن ( اعتراض می تواند خیلی مستقیم یا خیلی در حاشیه اعلام شود )

2- مورد تردید قرار دادن ( رفتارهایی از سکوت گرفته تا لجبازی می تواند نشانه تردید طرف مقابل باشد )

3- دلیل آوردن های نامعقول برای رد کردن

4- در مورد شما صحبت کند به جای این که نظر خود را بیان کند. ( پرداختن به شما و حاشیه رفتن از بیان مستقیم مخالفت خود )

5- سکوت خصوصا وقتی از او درخواستی دارید.

نیاز ها

بسیار رخ می دهد به خاطر نیازی که ما داریم نشانه های مخالفت کردن را نادید می گیریم.  یا آنها را کمینه براورد می کنیم. و این تبعاتی دارد از جمله اینکه طرف مقابل تحمل نکرده مخالفت خود را سرسختانه ابراز می کند که در نتیجه ما ناراحت می شویم.

و یا طرف مقابل در معذوریت قرار می گیرد و برخلاف خواست خود کاری را انجام می دهد. که این انفعال او را خشمگین می کند و باید منتظر خراب شدن و فرار کردن او از رابطه باشیم. یا در شرایط بدتر انتقام گرفتن کمترین تاوان رفتار ما است.

چه جوری حد و مرز های دیگری را تشخیص دهم ؟دپارتمان آموزش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *