اصول یک مذاکره عاطفی صحیح

اصول یک مذاکره عاطفی صحیح : برای داشتن یک مذاکره عاطفی چند اصل داریم که در ادامه به این اصول میپردازیم:

1-اصل پیش فرض

ما در مذاکره هیچ پیش فرضی نداریم و نباید در مذاکره به دنبال مناسب سازی طرف مقابل برای پیش فرض ها و حد و مرزهای خودمان باشیم چون نتیجه این مذاکره دعوا و جنگ است و هنگامی دو طرف با پیش فرض ها و حدو مرزهای از پیش تعیین شده به مذاکره میروند باید بدانند که هیچ نتیجه ای نمیگیرند
و نکته دیگر این است که ما در مذاکرات باید صرفا منافع و حد اقل های خود را در نطر بگیریم و نه منافع و پیش فرض های جامعه را چون جامعه نیازها و منافع ما را تامین نمیکند.
در اصل ما مذاکره میکنیم تا پیش فرض ها و توقعات و حد و مرزهای خود را تعدیل کنیم و برسر آنها به اشتراک برسیم.

2-هدف از مذاکره

در اصل آنچه که اهمیت دارد این است که هدف از گفت و گوو مذاکره مشخص و شفاف باشد و به عبارت دیگر تنها یک موضوع خاص باشد به ظور مثال میتواند صرفا به منظور تخلیه احساسات باشد.

3-تعیین حداقل ها

هنگامی که بر سر موضوعاتی دایم بحث داریم و به نتیجه نمیرسیم یعنی نمیتوانیم از پای میز مذاکره بلند شویم به این دلیل است که حداقل های خود را نمیدانیم. مثلا اگر کسی پوشش همسرش در مراسم ها و مهمانی ها برایش اهمیت دارد و توقع دارد که او حتما حدی از پوشش را رعایت کند و همسرش این کار را نمیکند و او همچنان با او مذاکره میکند یعنی اینکه او در مورد پوشش همسرش حداقلی تعیین نکرده و صرفا با ایده آلهایش به مذاکره میکند .

4-عدم امکان نتیجه برد-برد

هنگامی در شرایط واقعی و حاضرقرار میگیریم متوجه میشویم که منابع و امکانات و زمان و شرایط دارای محدودیت هستند پس نمیتوان پذیرفت که در مذاکره نتیجه ای به نام برد-برد داریم. هنگامی توقع من این است که همسرم 8 شب در منزل باشد ولی او 9 به خانه می آید و در نهایت بر سر ساعت 8:30 به توافق میرسیم در اصل هر دوی ما ناراضی هستیم و نتیجه برد-برد نیست. حتی در هنگامی که یک نفر هم ناراضی باشد نتیجه برد-برد نیست.
5- فراتر از اید( کودک درون خود) قرار بگیرید
همیشه در مذاکرات یک نفر برنده و نفر مقابل بازنده است کودک درون نفر برنده میخواهد این برد را وسیله ای برای تحقیر طرف مقابل قرار دهد و تکرار این موضوع در مذاکرات بعدی باعث میشود تا بازنده دیگر اجازه ندهد که دیگری برنده باشد و مقاومت کند چون هیچ کس از بازنده بودن لذت نمیبرد.

اصول یک مذاکره عاطفی صحیح : دپارتمان اموزش مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *