چه تفاوت هایی در رابطه خطرناک است ؟

چه تفاوت هایی در رابطه خطرناک است ؟ تفاوتها عموما به انواع مختلف وجود دارند:

تفاوتهای ساختاری :

تفاوتهایی که مربوط به شخص میشود مثل تفاوت در نگرش و مذهب و شغل و تحصیل و علایق ….
عموما این تفاوتها در بافت فرهنگی شکل میگیرد و جز شخصیت و علایق فرد است و مربوط به رابطه ای است که فرد با پدر و مادر داشته است.

تفاوت درانتظارات :

این مورد مربوط به رابطه ای است که پدر و مادر با هم داشته اند و باورها و تعریف های ما را شکل داده  و ممکن است که برای ما خوشایند باشد یا نباشد و باعث میشود ما در زندگی خود به دنبال فرار از این باورها و تعریف ها باشیم یا به دنبال برگشت به این باورها و تعریف ها است.
تعاریف و ساختارها قابل تغیر هستند و می توان بر سر آنها توافق و مذاکره کرد.

تفاوت در نگرش نسبت تغییر:

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که تغییر شدنی نیست و این افراد از تغیر میترسند و نسبت به آن گارد دارند و این موضوع باعث ایجاد تعارض میشود.
تعارضات زمانی ایجاد میشوند که افراد نمیتوانند در قبال تفاوتها تغییر کنند و یا طرف مقابل را تغیر دهند و این به معنی است که تفاوتها به خودی خود مشکل ایجاد نمیکنند بلکه نحوه برخورد ما با اختلافات و چگونگی مدیریت این اختلافات تعیین کننده شدت و نوع تعارضات است.

با وجود اینکه تفاوتها و اختلافات قابل مدیریت کردن و گاها حل شدنی هستند اما برخی از تفاوتها هستند که قابل تغییر و مذاکره نیستند و خطرناک هستند و باید قبل از شروع رابطه بررسی شوند این نوع از تفاوتها نشانه هایی دارند که به شرح زیر است :

1-احترام متقابل :

در واقع هنگامی که تفاوتها و اختلافات به حدی باشد که موجب از بین رفتن احترام متقابل شود
یعنی طرف مقابل من برای نظر من و حرف و خواسته من ارزش و احترام قایل نیست و این موضوع به عنوان نشانه ای است که میتوان متوجه خطر در رابطه شد

2-اعتماد:

هنگامی که متوجه مخفی کاری و دروغ در طرف مقابل میشوید و احساس میکنید که طرف مقابل میخواهد با این رفتارها جلب توجه کند که در حالت عادی و با رفتارهای عادی نمیتواند.

3- صداقت:

هنگامی که در رابطه نمیتوانیم خودمان باشیم و نمیتوانیم ابراز وجود کنیم و این به دلیل ترس از قضاوت شدن است و باعث میشود صداقت نداشته باشیم و یا طرف مقابل با ما صادق نباشد.

4- حمایت کردن :

هنگامی که طرف مقابل ما در مورد موضوعی با ما موافق نیست  و به خاطر اینکه خودش موافق نیست حمایت نمیکند و میخواهد ماراهم با خودش هم نظر کند و خواسته خودش را تحمیل کند،این نشانه خطر است زیراشریک عاطفی ما در هر صورت باید حامی باشد و این حمایت الزاما به معنی موافقت و همراه شدن نیست .

5- عدالت / برابری

شرایط و قوانین باید برابر و عادلانه باشد و اگرنباشد یعنی به نوعی نشانه خطر است در مورد هر موضوعی باید توافق و مذاکره داشته باشیم  و حق و حقوق هر کسی در رابطه رعایت شود.

6- هویت فردی:

عموما نباید به خاطر حفظ رابطه هویت فردی و داشته های شخصی خود را از دست بدهیم مثل هنگامی که  از جمع دوستان فاصله میگیریم و یا کار خود را از دست میدهیم و……
درست است که رابطه محدودیت هایی را به وجود می آورد و تا حدودی هویت فردی را مخدوش میکند اما نباید این موضوع خیلی زیاد باشد.

چه تفاوت هایی در رابطه خطرناک است ؟ دپارتمان آموزش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *