چرا فکر میکنم لیاقتشو ندارم ؟

چرا فکر میکنم لیاقتشو ندارم ؟ این فکر که من لیاقتش را ندارم در سن 2 تا 5 سالگی ما شکل میگیرد. زمانی که ما دوست داریم کاری را انجام دهیم ولی والدین اجازه نمیدهند و میگویند تو نمیتوانی.

نقش مهم والدین در شکل گیری این فکر حایز اهمیت است چون در این سن است که من انسانها شکل میگیرد. و در مواجهه با چنین شرایطی به انسان احساس حقارت دست میدهد.

حقارت محصول تفاوت در نظام ارزشی است و پایین تر بودن از یک جامعه خاص و گروه یا بافت باعث ایجاد حس حقارت در من میشود.
حس حقارت محصول عادت فکری من است یعنی چون والد سرزنشگر داشته ایم و همیشه مورد خشم آنها واقع شدیم احساس حقارت در ما شکل گرفته و تبدیل به عادت شده است.

دو نوع حس حقارت داریم :

1-اختلاف در واقعیت درونی وجود دارد : مثلا نسبت به ظاهر خود حس خوبی نداریم و باور نداریم که زیبا هستیم و وقتی همه میگویند تو زیبا هستی من باور نمیکنم

2- اختلاف در واقعیت بیرونی است: مثل این که من تحصیلات پایینی دارم و یا قد کوتاهی دارم. این افراد ضعف خود را عامل تمام ناکامی های خود میدانند مثلا میگویند اگر تحصیلات بالایی داشتم یا اگر ظاهر زیبا و قد بلندی داشتم شرایط دیگری داشتم .

نتیجه احساس حقارت:

خجالت
اضطراب اجتماعی
کامل نبودن
کافی نبودن
بدرد بخور نبودن

نتیجه تحقیقات نشان داده افرادی که زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی میگذرانند احساس حقارت بیشتری دارند.
شناسایی احساس حقارت در رابطه به ما کمک میکند تا روابط بهتری داشته باشیم و بدانیم در مورد چه موضوعاتی و توسط چه کسی احساس حقارت در ما ایجاد میشود.

چرا فکر میکنم لیاقتشو ندارم ؟ دپارتمان آموزش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *