افرادی که دارای احساس حقارت هستند

افرادی که دارای احساس حقارت هستند:

1-این افراد به شدت نسبت به نقد دیگران در حوزه ای که ضعف دارند حساس هستند.

2-بسیار زیاد خود را با دیگران مقایسه میکنند. چون ما نظام قضاوتی داریم دایم احساس میکنیم که دیگران ما را قضاوت و انتقاد میکنند. نظام قضاوتی به این معنا که از یک مکانیسم قضاوتی خیلی استفاده کردم و به این مکانیسم عادت کردم.

3-رفتار مطیع گونه دارند و به نوعی خجالتی هستند و معمولا ارتباط چشمی کمی دارند و صدایی آرام دارند و منفعل هستند و در هر شرایطی فرمانبردار هستند.

4- به شدت در تلاش هستند که احساس حقارت خود را پنهان کنند مثلا مسایلی را برایشان ناراحت کننده است را عادی جلوه میدهند.

5-ایده آل گرایی : این افراد به شدت ایده آل گرا هستند.  ایده آل گرایی با حقارت نزدیک هستند چون ریشه هر دو اینها نظام ارزشی و مقایسه کردن است.

6-اهمال کاری : به دلیل ترس از انجام کارها و روبرو شدن با شرایط کارهایشان را به تعویق می اندازند.

7-در رسانه های اجتماعی احساس شرم و گناه و حسادت دارند .

از بین همه ویژگی هایی که ذکر شد حساس بودن ارجحیت دارد و بیشتر دیده میشود و به همین دلیل است که این افراد هر حرفی را حمله به خود برداشت میکنند و به سرعت به دنبال دفاع از خود هستند.

2.5 سالگی —-> تونمیتوانی —-> تکرار این شرایط( تو نمیتوانی) در خانواده —-> فیدبک جامعه —-> تقویت تو نمیتوانی —-> شکل گیری مکانیسم های دفاعی —-> دیدی تو نمیتونی ( باور هسته ای) —-> تقویت باورهای شکل گرفته درکودکی

در اصل باور تو نمیتوانی در کودکی ما شکل گرفته و طی زمان طولانی با تکرار این اتفاق به ما اثبات شده که نمیتوانیم و وقتی وارد جامعه میشویم و کاری را انجام میدهیم  به طور طبیعی ممکن است موفق نشویم و این باعث میشود که باور شکل گرفته در ما تقویت شود و در این شرایط ما به دنبال مکانیسم هایی برای دفاع از خود و باور خود هستیم و از درون باورمان شدت میگیرد که ما نمیتوانیم یعنی همان باور هسته ای ما که در 2.5 سالگی شکل گرفته.

این مکانیسم ها همان عوارضی را ایجاد میکنند که در بالا ذکر شد.

حال برای از بین بردن عقده ی حقارت باید دوباره با والد یا کسی که در جایگاه مشابه والد و جایگاه عاطفی او قرار دارد وارد رابطه شد و همان موقعیت را ساخت و از او تایید گرفت. به همین دلیل است که یک ازدواج خوب و موفق و یا حتی یک رابطه ی درست و خوب میتواند عقده ی حقارت من را بر طرف کند.
باید کارکردهای دفاع تخریب شود تا باور هسته ای ما به چالش کشیده شود و تغییر کند.

افرادی که دارای احساس حقارت هستند : دپارتمان آموزش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *