چرا نمیتوانم در رابطه انتخاب کنم که بمانم یا برم ؟

چرا نمیتوانم در رابطه انتخاب کنم که بمانم یا برم ؟ ترس–»» عموما ترس از دست دادم مانع تصمیم گیری ما می شود که این ترس ها عموما مربوط به خود ماست و ربطی به طرف مقابل ندارد.

واقعیت

ما اصولا در ابتدای رابطه چون درگیر احساسات خوشایند هستیم واقعیت ها را نمی پذیریم و دوست نداریم احساسات بدی را تجربه کنیم در اصل مکانیزم های دفاعی برای نپذیرفتن واقعیت ما را از واقعیت ها دور میکنند و دور شدن از واقعیت تبعاتی دارد که از طریق درد و رنج ما را آزار میدهد.

ایده آل سازی ما

ما در ابتدای رابطه ایرادات و مشکلات فرد مقابل را کم ارزیابی میکنیم یعنی در ابتدای رابطه از بعضی موارد چشم پوشی میکنیم و مسایل ناخوشایند را کم ارزش و بی اهمیت جلوه میدهیم.

فشارها

فشار به هر دلیلی از طرف مقابل باعث ایجاد اضطراب میشود که قوه ی عقل را مختل میکند و از طرفی باعث میشود در تصمیم گیری عجله کنیم تا تصمیم گیری را به تعویق بی اندازیم.

تکمیل شدن

این فرضیه که قرار است دو نفر یکدیگر را تکمیل کنند مردود است و باید از ذهن خارج شود. ما ایراد داریم و این فانتزی که قرار است کسی پیدا شود که ما را کامل کند تنها یک رویا است و باید با واقعیت که طرف مقابل هم فردی با ایرادات متنوع است رو به رو شویم.

خانواده

فشار خانواده برای تصمیم گرفتن ، رویا پردازی برای تشکیل خانواده ایده ال و … تصمیم گیری ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

یک نکته کلیدی: زمانی باید انتخاب خود را قطعی کنیم که موضوع انتخاب طرف مقابل نباشد و خود ما مطرح باشیم. یعنی قرار نیست با تحلیل صرف طرف مقابل انتخاب کنیم ! شاید عجیب باشد اما تحلیل اینکه طرف مقابل پولدار است ، زیبا است ، خانواده دار است یا … قرار نیست تنها ابزار انتخاب ما باشد بلکه مواردی که در بالا اشاره شد مقدم بر تحلیل طرف مقابل است.

چرا نمیتوانم در رابطه انتخاب کنم که بمانم یا برم ؟ دپارتمان آموزش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *