افسردگی چیست و چطور می توان بر آن غلبه کرد

افسردگی چیست و چطور می توان بر آن غلبه کرد

افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانی است که انرژی و امید را از بین می برد و باعث می شود زندگی  از کنترل فرد خارج شده به طوری که انجام هر فعالیتی غیر ممکن یا کسالت بار به نظر می رسد. خوشبختانه قابل درمان است. افسردگی باعث احساس غم و اندوه و یا از دست دادن علاقه به فعالیت هایی است که زمانی از انجام آنها لذت می برده اید. افسردگی می تواند منجر به بروز انواع مشکلات عاطفی و جسمی شود و توانایی فرد را در محل کار و خانه کاهش می دهد.

علائم افسردگی از خفیف تا شدید متفاوت است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس غم و اندوه یا احساس افسردگی می کنید
  • از دست دادن تمایل به انجام هر کاری که قبلا به آن علاقه داشتید
  • تغییر در اشتها، کاهش یا افزایش وزن که با رژیم غذایی بی ارتباط است
  • بد خوابیدن یا زیاد خوابیدن 
  • از دست دادن انرژی یا افزایش خستگی
  • افزایش فعالیت بدنی بی هدف (به عنوان مثال، دست ها را به هم ساییدن) یا حرکات و گفتار آهسته
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • دشواری در تفکر، تمرکز یا تصمیم گیری
  • افکار مرگ یا خودکشی

علائم برای تشخیص افسردگی باید حداقل دو هفته به طول انجامد. همچنین، برخی از بیماریها به عنوان مثال، مشکلات تیروئید، تومور مغزی یا کمبود ویتامین می تواند علائم افسردگی را تشدید کند، بنابراین مهم است که علت های فیزیکی را نیز جستجو کنید. 

راه های غلبه و درمان افسردگی چیست؟

افسردگی یکی از قابل درمان ترین اختلالات روانی است. بین 80 تا 90 درصد از افراد مبتلا به این اختلال روانی در نهایت به درمان پاسخ می دهند. تقریباً علائم بیماری می تواند در همه بیماران تسکین یابد.

قبل از تشخیص یا معالجه، یک متخصص روانشناسی یا روانپزشک باید ارزیابی کاملی را انجام دهد، که شامل مصاحبه و احتمالاً معاینه جسمی خواهد بود. در بعضی موارد، انجام آزمایش خون ممکن است نیاز شود تا اطمینان حاصل شود که افسردگی ناشی از بیماری هایی مانند تیروئید نیست. ارزیابی ها همچنین شامل بررسی تاریخچه پزشکی و خانوادگی، عوامل فرهنگی و عوامل محیطی نیز می شود تا بتوان به یک تشخیص دقیق و برنامه ریزی برای درمان پرداخت. 

دارو: تغییر در بیوشیمی مغز ممکن است به غلبه بر بیماری روانی کمک کند. به همین دلیل، ممکن است داروهای ضد افسردگی برای کمک به اصلاح شیمیایی مغز تجویز شود. داروها طی یک یا دو هفته پس از استفاده اثر خود را شروع می کنند. مزایای کامل دارو ممکن است به مدت دو تا سه ماه دیده نشود. اگر بیمار بعد از گذشت چند هفته بهبود نیابد یا روانپزشک می تواند دوز دارو را تغییر داده یا یک داروی دیگر را اضافه یا جایگزین کند. روانپزشکان معمولاً توصیه می کنند که بیماران پس از بهبود علائم، شش یا چند ماه دیگر به مصرف دارو ادامه دهند.

روان درمانی: روان درمانی گاهی اوقات به تنهایی برای درمان افسردگی خفیف استفاده می شود. برای افسردگی متوسط ​​تا شدید، روان درمانی اغلب همراه با داروهای ضد افسردگی به کار می رود. روش درمان رفتاری شناختی (CBT)  در درمان این بیماری موثر است. این روش به فرد کمک می کند تا تفکر نادرست خود را تشخیص دهد و سپس رفتارها و تفکر را تغییر دهد.

درمان با الکتروشوک (ECT ) یک روش درمانی است که بیشتر برای بیماران مبتلا به افسردگی شدید یا اختلال دو قطبی که به سایر درمانها پاسخ نداده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که بیمار تحت بیهوشی قرار دارد، تحریک الکتریکی مختصری در مغز انجام می شود. یک بیمار ممکن است به طور معمول دو تا سه بار در هفته و به طور کلی شش تا 12 درمان دریافت کند. 

خودیاری و غلبه بر افسردگی 

روش هایی نیز وجود دارند که افراد برای کاهش علائم افسردگی می توانند خودشان انجام دهند. برای بسیاری از افراد، ورزش منظم به ایجاد حس خوب و مثبت و بهبود روحیه کمک می کند. به طور منظم خوابیدن با کیفیت کافی، داشتن رژیم غذایی سالم و پرهیز از الکل می تواند به کاهش علائم این بیماری کمک کند.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *