به یک رابطه موقتی وابسته شدم، چکار کنم؟

به یک رابطه موقتی وابسته شدم، چکار کنم؟آیا با شخصی رابطه موقتی اعتیادآوردارید؟ آیا دوست دارید از بند احساسات خود رها شوید و احساس آرامش درونی کنید؟ آیا می خواهید وسواس را متوقفکنید، وابستگی به رابطه موقتی را رها کنید و زندگی خود را پس بگیرید؟ پس ادامه این مطلب را بخوانید.


وابستگی و اعتیاد انواع مختلفی دارد.

اعتیاد به فرد شامل افکار وسواسی در مورد رابطه، احساس امید، انتظار، گیجی و ناامیدی است. وابستگی به رابطه موقتیسمی و بسیار قدرتمند است.

روابط سالم شامل درام دائمی و احساس اشتیاق مداوم نیست. هنگامی که در یک رابطه سالم قرار دارید، به سادگی می دانید که عزیز شما در دسترس شما است. لازم نیست در رابطه آخرین یا بعدی د خود تعجب کنید، منتظر بمانید یا در تلاطم زندگی کنید.

اولین قدم در بهبودی وابستگی به رابطه موقتی، روبرو شدن با حقیقت است. فرد موردنظر خود را به عنوان “داروی” و درمان وابستگی خود بدانید. قدردانی آغاز سفر شما به سمت بهبودی است.

برای کمک به خود در مواجهه با حقیقت با نوشتن مطالب زیر شروع کنید:

• احساسات خود را در رابطه با وابستگی به رابطه موقتی شناسایی کنید.

• رابطه “چرخه دیوانه” را شناسایی کنید.

به عنوان مثال: انتظار – برخورد – سعادت لحظه ای – سردرگمی – عزیمت – اشتیاق – ناامیدی. این فقط یک مثال است؛ چرخه روابط خود را شناسایی کنید.

• آنچه در روابط اعتیادآور شما انجام می شود را بنویسید (احساس تعلق، احساس تعقیب و غیره). به “رفع” موقتی که هنگام حضور در کنار شخص خود هستید، توجه کنید. “قول” یا “امید” را که به طور موقت انجام می شود، شناسایی کنید

• افکار وسواسی متداول در مورد شخص خود را بنویسید.

هنگامی که با حقیقت روبرو شدید، به خود متعهد شوید که در حقیقت زندگی کنید – بدون توجه به هزینه، در واقعیت زندگی کنید. بهبودی نیاز به زندگی درست دارد تا زندگی در خیال. روابط اعتیادآور خیالی است. شما عاشق آن چیزی هستید که آرزو می کنید آن شخص باشد، نه آنچه که هست.

از آنجا که رابطه کاملاً تحقق پذیر نیست و موقتی است، شما با یک حالت خالی دائمی روبرو می شوید که با هر برخورد با شخص مقابل موقتا برطرف می شود. این یک چرخه نادرست است.

هنگامی که افکار، احساسات و الگوهای خود را در روابط خود شناسایی کردید، زمان پرهیز از وابستگی به رابطه موقتی فرا می رسد (اگر قبلا چنین کاری نکرده اید). باید از وابستگی خودداری کنید.

شما می توانید به یکی از دو روش اینکار را انجام دهید:

• از رابطه کاملا خودداری کنید (بدون تماس). این شامل متن ها و رسانه های اجتماعی هم می شود.

• از عقده های عاطفی و احساسی پرهیز کنید. این مستلزم جدا شدن است.

این قسمت بسیار دشواری از سفر شما خواهد بود. مواد شیمیایی مغزی که هنگام تلاش برای جدا شدن آزاد می شوند، تفاوت زیادی با انتقال دهنده های عصبی و هورمون هایی دارند که وقتی در کنار عزیز خود هستید.

ماده اصلی شیمیایی آزاد شده در زمان استرس (از جمله استرس عاطفی) کورتیزول است. هر محرکی (مانند از دست دادن یکی از عزیزان) مواد شیمیایی را از سیستم نورآدرنرژیک آزاد می کند (که شامل ترشح کورتیزول و نوراپی نفرین است).

در این شرایط سیستم استرس شما با سرعت بالایی روبرو می شود و مواد شیمیایی استرس را در بدن ترشح می کند که به شما انگیزه می دهد “در این زمینه کاری کنید!” همانطور که پیش بینی می کنید از استرس خلاص شوید، مغز شما مواد شیمیایی مانند دوپامین را آزاد می کند که احساس مثبت پیش بینی را ارائه می دهد. 

برای ترک وابستگی به رابطه موقتی، باید بدانید که با این پاسخ های شیمیایی مبارزه می کنید. این بدان معنا است که شما برای مدتی احساس خوبی نخواهید داشت.

اما مطمئن باشید، اگر می توانید از پاسخ دادن به شیمی مغز خودداری کنید، می توانید این اوقات سخت را پشت سر بگذارید و سیستم انتقال دهنده عصبی شما سرانجام در حالت تعادل آرام می گیرد.

چند پیشنهاد برای اینکه چه کاری باید انجام دهید؛ در حالی که در این “چرخه ولع رابطه” هستید:

• یک حواس پرتی مثبت ایجاد کنید – باغبانی، پیاده روی، مراقبه یا هر فعالیت سالم دیگری.

• بدون تعرض جسمی کار کنید، مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، آهسته دویدن، وزنه برداری و غیره.

• با کسی سالم ارتباط برقرار کنید. با یک دوست صمیمی صحبت کنید و به او بگویید که واقعاً چه احساسی دارید.

• در صفحه خود بنویسید. این کار برای تخلیه احساسات ناراحت کننده موثر است. احساس خود و آنچه می خواهید بنویسید. در صفحه خود را تشویق کنید.

• عبارات مثبت استفاده کنید تا به شما کمک کند تا از چرخه ولع مصرف عبور کنید. خود را تشویق کنید و به خود اجازه ندهید در فکرهای خودکنشی وسواس کنید.

• لیستی از تمام دلایلی که رابطه اعتیاد آور / فرد برای شما بد است،بنویسید. تمرکز بر آنچه از دست می دهید، هنگام احساس پوچی آسان است؛اما اگر بتوانید روی جنبه های منفی رابطه خود تمرکز کنید، می توانید خود را با واقعیت تطابق دهید.

• درک کنید که غیر از خود نمی توانید کسی را تغییر دهید. تمرکز خود را بر روی چگونگی تغییر فرد مقابل متوقف کنید. شما هیچ قدرتی بر دیگران ندارید و آرزو می کنید که دیگران تغییر کنند. این کار فقط شما را درگیر الگوی انتظار مخرب می کند.

• بهترین کاری که می توانید برای کمک به خود در مسیر بهبودی انجام دهید،این است که فعالانه عمل کنید و برای خود یک برنامه “رفتارهای خط پایین” سلامت عاطفی تنظیم کنید.

بهبودی از هر نوع اعتیاد و وابستگی، از جمله وابستگی به رابطه موقتی، کاری سخت اما ارزشمند است. این کار را می توانید از طریق پشتکار، امید، کشف خود و لطف انجام دهید. بهترین راه برای رسیدن به هر هدف بلندمدت انجام یک مرحله ای و یک روزه است. با فکر کردن فراتر از امروز، خود را نترسانید. هر روز که فرا می رسد زندگی کنید و قدم بعدی را که برای سفر به زندگی سالم نشان داده شده بردارید.

در پایان برای راهنمایی دلسوزانه، از یک درمانگر خوب کمک بگیرید.

به یک رابطه موقتی وابسته شدم، چکار کنم؟ دپارتمان پژوهشی آرامکده

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *