خودباوری و ارزشمند بودن

خودباوری و ارزشمند بودن : خودباوری چیزی است که انسان درباره خودش فکر می‌کند نه آن چیزی که دیگران درباره ما تصور می‌کنند،  ممکن است از علاقه دیگران بهره‌مند شویم ولی خودمان به خود عشق نورزیم، امکان دارد که دیگران ما را تحسین کنند ولی برای خود ارزش قائل نشویم، شاید بتوانیم توقعات دیگران را برآورده کنیم ولی برای رفع نیازهای خود ناتوان باشیم.

 تشویق و تمجید دیگران باعث خودباوری در ما نمی‌شود شاید  به طور موقت احساس خوبی به ما بدهد ولی این احساس ماندگار نیست و خیلی زود از بین می‌رود.

باور‌داشتن خود را به شیوه‌های مختلف می‌توان معنا کرد از جمله: ارزیابی درست نسبت به نقاط قوت و ضعف،  باورداشتن ویژگی‌های روانی و جسمی و استفاده از آن‌ها در راه صحیح و …


خودباوری می‌خواهد بیان کند من به واسطه انسان بودن ارزش زیادی دارم و می‌توانم این ارزش را در مسیر  زندگی کم و زیاد کنم. اکثر انسان‌هایی که به موفقیت رسیده‌اند  اعتماد به نفس بالایی دارند، به کاری که انجام داده و می‌دهند ایمان دارند، این را بدانید که موفقیت باعث اعتماد به نفس آنها نشده بلکه اعتقاد به خود، آن‌ها را به سمت موفقیت کشانده است.                                                      

راه‌های تقویت اعتماد به نفس

باور به خود با اعتماد به نفس ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ دارد، خیلی از افراد معتقدند اعتماد به نفس نوعی باور داشتن و ارزش قائل شدن برای خود است، نوعی قبول داشتن خود و تکیه بر توانایی و استعداد.

کلماتی که می‌توانند معنای اعتماد به نفس را برای ما ملموس‎تر کنند، خودباوری و عزت نفس می‌باشد و زمانی که مطمئن باشیم کاری را به خوبی انجام داده‌یم در این زمینه به باور درستی رسیده‌ایم و می‌توانیم انسان موفقی شویم.

 توصیه‌هایی برای تقویت اعتماد به نفس و باور خود ذکر می‌شود

موفقیت‌های خود را بنویسید هرچند کوچک و علت‌های آن را بررسی کنید،

وقتی به موفقیت رسیدید منتظر تایید اطرافیان نباشید،

تا جای ممکن با عادت‌هایی مثل بی‌حوصلگی و راحت‌طلبی مبارزه کنید،

داشتن اراده قوی را به خود تلقین کنید،

انرژی منفی را از  خود دور کنید هرچه بیشتر به خودتان اعتماد داشته باشید و خودتان را دوست داشته باشید آرامش بیشتری خواهید داشت، در نتیجه عملکرد بهتری خواهید داشت.

 همیشه با خود بگویید من هر کاری را می‌توانم انجام دهم، ترس از شکست و عدم پذیرش نسبت به دیگران را نداشته باشید زیرا باعث جذب انرژی منفی می‌شود و شما را از زندگی با آرامش و موفق دور می‌کند، این را بدانید که شما انسان مهمی هستید پس بسیار مراقب خود،  عواطف، علایق و ارزش‌های خود باشید و خود را باور داشته باشید.

خودباوری و ارزشمند بودن : دپارتمان پژوهش آرامکده

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *