رابطه امن چیست ؟

رابطه امن چیست ؟

ما در زمان تولد بشدت نیازمند هستیم و والدین نقش برآورده کردن نیازهای ما را دارند و فاصله ای که در آن به نیازهای ما پاسخ داده میشود را امنیت تعریف میکنیم.
هر چه این فاصله زیادتر یا کمتر شود امنیت ما به خطر می افتد و احساس عدم امنیت ما بیشتر میشود.
امنیت اندازه ندارد در اصل به نیاز ما و پاسخی که به آن نیاز میدهیم بستگی دارد.یعنی هرچقدر فاصله زمانی که طول میکشد تا به نیاز ما پاسخ داده شود زیادتر یا کمتر شود ما احساس عدم امنیت میکنیم و از آنجایی که نیاز به امنیت در صدر نیازهاست باعث میشود روابط ما خراب شود.

حال با ورود به اجتماع و مواجه شدن با دنیای واقعی که در آن تعاریفی متفاوت از تعریف ما برای امنیت وجود دارد ما دچار ترس میشویم و احساس عدم امنیت میکنیم.مثلا ما در خانواده به شدت حمایت میشویم  و دوستمان دارند بنابراین با کوچکترین حرف یا رفتاری که در جامعه با آن مواجه میشویم احساس ترس و عدم امنیت میکنیم.

تعریف

اما اگر باور و تعریف من از امنیت چیز دیگری باشد( مثلا اینکه کسی مرا دوست ندارد) من هنگام ورود به جامعه وقتی متوجه شوم کسی مرا دوست دارد یا همه به من بگویند تو دوست داشتنی هستی باز من احساس ترس و عدم امنیت دارم.
در واقع امنیت وضعیتی روانی است که در کودکی شکل میگیرد.

در این وضعیت روانی سه مولفه نقش دارند:

1–نیاز —–> مربوط به ما است
2- فاصله —–> قبلا شکل گرفته
3- پاسخ به نیاز —–> که دست ما نیست و به والدین و یا شریک عاطفی ما بستگی دارد.

پس یکی از مولفه های امنیت تحت کنترل ما نیست و این یعنی ممکن است طرف مقابل من الزاما نیاز من را طبق خواسته من و به اندازه دلخواه و تعریف شده من  پاسخ ندهد و طبق تعریفی که خودش ازامنیت دارد به نیاز من پاسخ دهد.
پس این یعنی باور هسته ای یا تعریف ما از رابطه امن باعث تقابل دو طرف با هم میشوند.

رابطه امن چیست : دپارتمان آموزش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *