منشا فرهنگ من چیست ؟

منشا فرهنگ من چیست ؟ سوال این است که اصلا تعریف فرهنگ چیست؟
ما هنگامی که به دنیا می آییم هیچ تعریفی از هیچ چیز نداریم اما کم کم تعاریفی می آموزیم برای مفاهیمی مثل نقش ها و باور ها و اصول و حتی مسایل مالی.

در مرحله اول این مفاهیم و تعاریف را خانواده به ما میدهد. و در مراحل بعدی دنیای واقعی و جامعه . در واقع در ابتدا همه چیز زیباست اما ما در مراحل بعدی زندگی و در مواجهه با دنیای واقعی می آموزیم که برای دوست داشته شدن شروطی وجود دارد و تعاریفی هم برای بعضی از مفاهیم مثل شکست وجود دارد.

در واقع تعریف اولیه ما از مفاهیم در خانواده شکل میگیرد که باید ها و نباید های ما را به وجود می آورد.
بعد از مدتی که در دنیای واقعی با مسایل و مفاهیم جدیدی روبرو میشویم دچار شک و تردید میشویم و از آنجایی که دنیای بیرون پر از درد و رنج است ما شک و تردید را متوجه خودمان میکنیم و به خودمان حمله میکنیم چون میفهمیم که  تعاریف ( ابزارهای ) ما غلط است و اگر خانواده هم این موضوع را تایید کنند و به ما حمله کنند این موضوع تبدیل به باور هسته ای ما میشود.

در نهایت ما به این نتیجه میرسیم که دوست داشتنی نیستیم اما با حضور در جامعه میخواهیم باور خود را  از بین ببریم و از جامعه ای که در آن هستیم تایید و توجه بگیریم. و البته در این مرحله خانواده هم جزو جامعه ما محسوب میشوند و ما دچار برون سازی میشویم .یعنی خودمان را ازدید دیگران بررسی میکنیم وتغیراتی در خود شکل میدهیم و اینها تبدیل به فرهنگ و باور ما میشود.

در نتیجه دو فاکتوری که فرهنگ ما را میسازد:

١-بایدها و نبایدها ی خانواده
٢- برداشت من از محیط

البته لازم به ذکر است که باید و نبایدهای خانواده هم به نوعی از محیط و جامعه گرفته شده است.
در واقع تعاریفی که ما از باورها- ارزش ها- سنتها- اعتقادات-ساختار-بینش ها داریم فرهنگ ما را شکل میدهد.

منشا فرهنگ من چیست ؟ دپارتمان آموزش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *