هوش عاطفی چیست؟

هوش عاطفی چیست؟ هوش عاطفی (EQ) در بیشتر مواقع مهمتر هوش ذاتی افراد (IQ) است. برای اکثر افراد، هوش عاطفی برای دستیابی به موفقیت در زندگی و شغلشان مهم است.

موفقیت ما و حرفه مان به توانایی ما در خواندن علائم دیگران و واکنش مناسب به آنها بستگی دارد. هر یک از ما باید مهارت های هوش هیجانی (عاطفی) لازم برای درک بهتر، همدلی و مذاکره با دیگران را داشته باشیم، خصوصاً در این زمان که اقتصاد رو به جهانی شدن است،

در غیر این صورت، موفقیت از زندگی و حرفه ما دور خواهد شد. هوش عاطفی سطح توانایی افراد در درک دیگران، انگیزه آنها و چگونگی همکاری مشترک با آنها است.

پنج دسته عمده مهارت های هوش هیجانی توسط محققان این حوزه شناخته شده است.

-خودآگاهی یعنی توانایی تشخیص احساسات خود همانطور که وجود دارد، کلید هوش عاطفی هر فرد است. ایجاد خودآگاهی مستلزم هماهنگی با احساسات واقعی شماست. اگر احساسات خود را ارزیابی کنید، می توانید آنها را مدیریت کنید.

عناصر اصلی خودآگاهی عبارتند از:

آگاهی عاطفی: توانایی شما در شناخت احساسات و تأثیرات خود.

اعتماد به نفس: اطمینان در مورد ارزش و توانایی شخصی خود.

-کنترل خود هنگام تجربه احساساتی که سخت کنترل می شوند. می توانید با استفاده از تعدادی تکنیک باعث کاهش احساسات منفی مانند عصبانیت، اضطراب یا افسردگی شوید، مانند پیاده روی طولانی و مراقبه یا دعا.

 -برای ایجاد انگیزه در هر کاری،  اهداف مشخص و نگرش مثبت لازم است. می توانید با تلاش و تمرین یاد بگیرید که مثبت تر فکر کنید.

-توانایی تشخیص احساس مردم برای موفقیت در زندگی و حرفه شما مهم است. هرچه در تشخیص احساسات دیگران مهارت بیشتری داشته باشید، بهتر می توانید به آنها خدمات ارائه دهید.

-مهارت های اجتماعی مانند همکاری با دیگران در جهت اهداف مشترک، الهام بخشیدن و راهنمایی گروه ها و افراد.

چه عواملی در هنگام شکست افراد با ضریب هوشی بالا و موفقیت افراد با ضریب هوشی متوسط ​​نقش دارند؟

میزان موفقیت شما در زندگی و حرفه خود توسط هر دو EQ  و  IQتعیین می شود.

روانشناسان به طور کلی توافق می کنند که از میان عوامل موفقیت، ضریب هوشی تقریباً 10٪ (در بهترین حالت 25٪) به حساب می آید. بقیه موارد به هر چیز دیگری از جمله هوش عاطفی بستگی دارد.

هوش عاطفی چیست؟-دپارتمان پژوهش آرامکده

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *