چرا حرف من را نمیفهمد ؟

چرا حرف من را نمیفهمد ؟ ما معمولا پیام و حرف را همراه با احساس بیان میکنیم برای همین ممکن است حرفمان شنیده نشود و کلاممان زیر احساسات ما گم شود و طرف مقابل ان را دریافت نکند.

عموما احساسمان برایمان مهمتر است در حالی که از طرف مقابل انتظار داریم منطقی باشد و منطقی پاسخ دهد که این معادله امکانپذیر نیست.

در کل یک قانون است که وقتی احساس مخابره میکنیم احساس پاسخ میگیریم.
اما نشانه های احساس در کلام یا پیام چیست؟

1)ضمیر من : به کار بردن این ضمیر یعنی حرف همراه با احساس است. یعنی در حرفهای طرف مقابل پیامی احساسی نهفته است و به دنبال آن احساس بگردیم .و از برخورد منطقی خودداری کنیم در اصل باید احساسی که پشت این من نهفته است بیرون بریزد . مثال هنگامی که طرف مقابل میگوید: < من مامانت نیستم> پاسخ او را < میدانم > ندهیم و اجازه بدهیم خشم او طی پروسه زیر تخلیه شود:
هنگامی که حس خشم داریم و بروز میکند—> تبدیل به تکانه میشود—-> تجربه احساس خشم —> احساس گناه بابت بروز خشم —-> بخشش —> صحبت منطقی
پس از عبور از خشم می توان منطقی تر صحبت کرد

2) به کار بردن کلمات کلی و کلیشه ای مثل : همیشه – هیچ وقت – باید – قطعا – اما – …از نشانه های احساساتی مثل خشم و غم و ترس و .. است که به نوعی مکانیسم دفاعی است و ریشه در نا خودآگاه ما دارد و به صورت کاملا نا هوشیار است.

3)تاکید بر آنچه که اصلا نمیخواهیم و برایمان اهمیت ندارد :که عموما به این دلیل است که چیزی راکه می خواهیم دست نیافتنی میبینیم و یا نمیتوانیم بگوییم چه میخواهیم مثلا اگر نیاز به توجه زیاد داریم اما طرف مقابل ما زمان و امکانات برآورده کردن این نیاز را ندارد به طور غیر معقول و افراطی هزینه تراشی میکنیم .

درک نشانه های بالا کمک می کند احساس مخلوط با کلام را شناسایی کرده و از هم تفکیک کنیم و به هر کدام پاسخ خودش را بدهیم

چرا حرف من را نمیفهمد ؟ دپارتمان آموزش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا
[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *