دلایل و علائم اقدام به خودکشی

چرا افراد دست به خودکشی می زنند؟

خودکشی معمولا ناشی از یک احساس شدید و عمیق نا امیدی است. هنگامی که فرد در یافتن راه حل برای مشکلات زندگی دچار ناتوانی و شکست می شود و نمی تواند جایگزین دیگری برای چالش های زندگی بیاید ممکن است  به سمت خودکشی سوق داده شود. افسردگی یکی از مهمترین و اصلی ترین دلیل برای انجام این کار است. گرچه عوامل دیگری نظیر بیماری های روانی و اختلالات روانپزشکی، اعتیاد و مصرف مواد و یا داشتن سابقه خانوادگی نیز وجود دارند. معمولا افرادی که دست به خودزنی میزنند هیچ دلیلی برای ادامه زندگی ندارند و احساس می کنند در یک دام و مشکل غیر قابل تحمل و غیر قابل حل افتاده اند. طبق داده های آماری که در این زمینه صورت گرفته است اکثر افرادی که دست به چنین اقدامی می زنند دارای رنج سنی 45 تا 54 سال هستند. و همچنین از این افراد زنان بیشتر از مردان اقدام به خودکشی میکنند. با توجه به اینکه نمی توان از احساس درونی و افکار یک فرد با خبر بود، گاهی توجه به رفتارها و عبارت هایی که در هنگام صحبت کردن به کار می برد می تواند تا حدی اطرافیان فرد از احساسی که فرد با آن درگیر است با خبر کند. از اینرو توجه به برخی از علائم هشدار دهنده بیرونی می تواند شواهدی باشد مبنی بر اینکه فرد در فکر اقدام به خود زنیاست.

Figure 1 خودکشی راه حل نیست

علائم و رفتارهایی که ممکن است منجر به خودکشی شود

 افرادی که دارای این علائم باشند ممکن است در معرض خطر برای انجام خود زنی باشند. توجه به این علائم از سوی اطرافیان می تواند بسیار کمک کننده باشد تا در اسرع وقت با مراجعه به روانشناس فرد را از انجام این عمل منصرف کنند. این علائم معمولا شامل این موارد می باشد :

  • فرد مدام در مورد احساس ناامیدی و یا تنهایی صحبت می کند.
  • گاهی صراحتا و یا غیر مستقیم به این مساله اشاره می کند که دلیلی برای ادامه زندگی ندارد.
  • نوشتن وصیت نامه و یا دادن اموال شخصی به افراد دیگر
  • اختلالات خواب مثل کم خوابی یا بیش از حد خوابیدن، پرخوری و یا کم خوری، افزایش و یا کاهش وزن قابل توجه
  • انجام رفتارهای غیر نرمال مصرف زیاد الکل و یا مواد مخدر
  • دوری از تعامل و ارتباط با دیگران و ترجیح تنهایی
  • داشتن اضطراب شدید و آشفتگی های مزمن
  • داشتن نوسانات عاطفی و احساسی شدید
  • صحبت کردن در مورد خودکشی به عنوان یک راه حل برای فرار از شرایط موجود

Figure 2 گیر افتادن در دام مشکلات و احساس ناامیدی شدید

گاهی خود زنی می تواند به دلایلی مثل شهرت و یا انتقام و اعتراض به موضوع یا شرایط خاصی باشد. که این نوع از خود زنی بیشتر در بین نوجوانان و جوانان و همچنین افراد مشهور بیشتر دیده می شود. عمل خودکشی تا حد زیادی قابل پیشگیری است و این امر با توجه به رفتارهای افرادی که ممکن است در معرض خطر باشند صورت می گیرد. اگر در اطرافیان، آشنایان و نزدیکان خود افرادی وجود دارند که دارای شرایط بحرانی مثل افسردگی، شوک بعد از سانحه، شکست در اهداف و… هستند، توجه به رفتارها و صحبت های آنان و مراجعه به روانشناس می تواند تا حد زیادی مانع از انجام این عمل گردد.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *