چه کار کنم به من نچسبد ؟

چه کار کنم به من نچسبد ؟ افرادی این خاصیت را دارند که کنترلگر یا سواستفاده کننده عاطفی یا وابسته هستند که عموما این افراد در اثر ترس از شکست و اعتماد به نفس پایین دچار این شرایط میشوند.

1-ناامنی درونی:

مکانیسم های دفاعی شان زیاد است و این افراد با وجود اینکه وابسته هستند اما در صورتی که احساس ناامنی زیادی کنند خودشان رابطه را تمام میکنند ولی دچار احساس ناراحتی شدیدی میشوند. راه مقابله با این  افراد این است که چارچوب داشته باشیم تا نتوانند زندگی ما را احاطه کنند.

2-بت سازی:

از شریک عاطفی خود خدا میسازند و او را میپرستند و توقع دارند که شریکشان تمام نیازهایشان را بر طرف کند در صورتی که  همه افراد عموما به خاطر یکی از نیازهای اساسی و عمیقشان  وارد رابطه میشوند. این افراد به شدت کنترل کننده میشوند .در این شرایط شریک عاطفی این افراد ممکن است انقدر برای رابطه ارزش قایل نباشد ولی این افراد این موضوع را نمیبینند.

3-طرد شدگی:

تمایل زیادی به بازسازی ترومای دوران کودکی دارند یعنی علت چسبیدن این افراد به شریک عاطفی شان بازسازی ترومای خودشان است نه الزاما عشق و علاقه به شریکشان.یعنی طرف مقابل از دوست داشتن شما دلسرد میشود و میرود.

4-عشق وجود ندارد:

این افراد چون در پدر و مادر خود رابطه ی عاطفی و عشق ندیده اند چنین تفکری دارند اما از ترس تنها ماندن در حالی که حتی شاید شریک عاطفی خود را دوست ندارند به او میچسبند و متوجه سو استفاده عاطفی و بدرفتاری های طرف مقابل نمی شوند و دلسردمی شوند.

5-احساس ارزشمندی:

این افراد عموما افرادی پوچ و تو خالی هستند و از درون هیچ چیزی ندارند و  همیشه در شریک عاطفی خود چیزی پیدا میکنند که باعث ایجاد احساس ارزشمندی میشود.این افراد درگیر افسردگی میشوند در نهایت به مرور زمان سر خورده میشوند.

6-ترس از شکست:

این افراد جز افراد با اعتماد به نفس پایین هستند و افراد با طیف های متفاوتی از وسواس در اینها زیاد است عموما رابطه را مانند یک مسابقه میبینند و به خاطر برد رابطه برقرار میکنند نه به خاطر عشق در اصل حتی اگر شریک عاطفی شان را دوست نداشته باشند هم باز در رابطه میمانند.

7- چسبنده فانتزی:

این افراد یک سری استاندارد های غیر واقعی برای عشق تعریف میکنند ولی این استاندارد سلیقه ای است و ممکن است وجود نداشته باشد اما اگر وجود داشته باشد و این افراد را پیدا کنند به انها میچسبند و سرویس و خدمات زیادی به طرف مقابل میدهنداما در مقابل شریکشان هم باید تمام فانتزی ها و استاندارد های آنها را براورده کند.
‎کسی که با ابزار کنترلگری و سواستفاده عاطفی میخواهد در رابطه بماند را چسبنده می گوییم.

چه کار کنم به من نچسبد  : دپارتمان آموزش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *