چه کنم آزادی عملم را نگیرد ؟

چه کنم آزادی عملم را نگیرد ؟ آیا تجربۀ گرفته شدن آزادی عمل خود را در رابطه داشته اید؟ یا الان مشغول به تجربۀ این محدودیت در رابطه هستید؟ یکی از مشکلات در رابطه این است که دو طرف آزادی عمل یکدیگر را میگیرند و یا طرف مقابل فشار زیادی می آورد تا آزادی عمل شما را محدود کند.

به طور مثال ممکن است همسر من هر هفته به تفریح با دوستان خود بپردازد و این موضوع برای من عادی باشد و ناراحت نشوم، امّا برای فرد دیگری اینطور نباشد و هر ماه تفریح مجردی همسرش برایش ناراحت‌کننده باشد و نتواند بپذیرد.

در واقع حد و مرزهایمان تعین‌کنندۀ آزادی عملمان هستند و ممکن است این آزادی عمل و محدودیت هایمان برای طرف مقابل، قابل‌قبول نباشد. در واقع زمانی طرف مقابل آزادی عمل ما را می‌گیرد که ما به او این اجازه را بدهیم و این اتفاق به این علّت است که ما حدو مرزهای خود را نمی‌شناسیم و با افکار و احساس و رفتارهای خود بیگانه‌ایم و برای آنها ارزش قائل نیستیم .

در واقع در کودکی به ما اجازه ندادند که این افکار و احساس و رفتار خود را بشناسیم و عموماً از همان ابتدای کودکی از ما خواسته شده که احساس خود را برای جلب رضایت دیگران نادیده بگیریم. و به این شیوه عادت کرده ایم.

ابتدا باید مهارت مخالفت‌کردن را بلد باشیم؛

برای این‌کار باید دو تمرین را شروع کنیم:

1. هنگامی‌که کسی در مورد موضوعات کوچک نظر ما را می‌پرسد، نظر واقعی خود را بگوییم، نه اینکه با مصلحت‌اندیشی و ترس از تبعات نظر اصلی خودمان، جواب دلخواهِ او را بدهیم.

2. هنگامی‌که در جمع‌های دوستان و فامیل هستیم، بازبینی کنیم که کاری که انجام می‌دهیم، علاقه و خواستۀ خودمان است یا صرفاً برای تبعیت از جمع و تأیید دیگران این کار را انجام می‌دهیم.

با این دو تمرین می‌توانیم علایق و خواسته‌های خود را بشناسیم و حدو مرزهای خود را تعیین کنیم و توانایی مخالفت‌کردن را به‌دست بیاوریم. البته از آنجایی که دیگران هم برای خود حد و مرزهایی دارند و برای آنها ارزش قائلند، ممکن است در تعامل با آنها به تعارض برسیم، چون تغییر رفتار ما با توجه به اینکه دیگران از ما توقّعاتی دارند، مشکل ایجاد می‌کند.

چه کنم آزادی عملم را نگیرد ؟ دپارتمان آموزش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *