شکست عاطفی یک تجربه برای ادامه زندگی

شکست عاطفی یک تجربه برای ادامه زندگی : شکست عاطفی یکی از دردناک­ترین اتفاقاتی است که می­تواند برای هر کس پیش آید. شکست عشقی می­تواند باعث استرس و اضطراب شود و زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد.

در علم روان شناسی جدا شدن از کسی که او را یار خود می­دانستید و اورا به شدت دوست داشتید شبیه مردن است و شما با پدیده فقدان یا Loss رو به رو می­شوید که باید برای فرد سوگواری کنید.

 مراحل سوگواری شامل مراحل زیر می­باشد:

  1. انکار: در این مرحله فرد پس از اتمام رابطه، قدرت پذیرش این واقعیت را ندارد و گمان می­کند اگر درباره آن صحبت نکند، از وقوع این اتفاق جلوگیری می­شود.
  2. خشم: پس از آن که فرد مرحله انکار را گذراند، اگر رنج و غم او از حد تحملش بیشتر باشد، شروع به پرخاشگری، خشم و سرزنش خود و دیگران می­کند.
  3. چانه زنی: در این مرحله فرد مدام با خود کلنجار می­رود. باید به یاد داشته باشید نمی­توانید تمام اتفاقات پیرامونتان را کنترل کنید.
  4. افسردگی: در این مرحله فرد گمان می­کند تمام اتفاقات ناگوار او را احاطه کرده­اند و توانایی کنترل هیچ چیزی را ندارد. در این زمان بهتر است فرد به غم خود پی ببرد و گریه کند. داشتن دوستان و همراهان حمایت کننده می­تواند کمک شایانی به فرد بکند.
  5. پذیرش: در این مرحله فرد پایان رابطه اش را می­پذیرد و خود را آماده­ی زندگی جدیدی می­کند. فرد با کسب تجربه از رابطه گذشته و دید جدید به زندگی می­تواند یک رابطه جدید را شروع نماید. در نظر بگیرید همه ی افراد نمی­توانند به این مرحله برسند. 

سه راه برای داشتن زندگی شاد پس از شکست عاطفی

  1. احساساتتان را بررسی کنید:
  2. به خودتان وقت بدهید: طبیعی است که برای مدتی احساس عشق، غم، اندوه و پوچی کنید. انتظار نداشته باشید که یک یا دو روز دیگر از گذشته خود فراتر بروید. با خود صبور باشید.
  3. فردی­که با او رابطه به اتمام رسیده است را ببخشید: طبیعی است هنگامی که به خودتان اعتراف کنید که شکست عاطفی خورده­اید، احساس عصبانیت کنید. ممکن است بخواهید شخصی را مقصر بدانید. اما عصبانیت می­تواند شما را تحت فشار بیشتری قرار دهد و فکرهای منفی را به زندگی خود وارد کنید. برای ادامه حرکت و خوشبختی، باید عصبانیت خود را رها کنید و شریک قبلیتان را ببخشید.
  4. به نیازهای عاطفی خود توجه کنید:
  5. عزت نفس خود را بالا ببرید: به یاد داشته باشید که شما یک شخص شگفت انگیز هستید و دوباره عشق را پیدا خواهید کرد. برای اینکه بتوانید دوباره خود را بالا بکشید، ممکن است مفید باشد که در جهت بهبود عزت نفس خود تلاش کنید.
  6. با خود خوب رفتار کنید: مراقبت نکردن از خودتان باعث می­شود خوشبختی بعد از شکست عاطفی بسیار سخت­تر شود.
  7. از زندگی مجردی خود لذت ببرید:
  8. کارهای جدیدی را امتحان کنید: به سرگرمی­ها و علاقه­های خود فکر کنید که به دلیل اینکه در یک رابطه بوده­اید وقت نداشتید آنها را انجام دهید، خود را خوشحال کنید!
  9. اجتماعی باشید: شما این فرصت را دارید که دوستان و خانواده خودتان را خوشحال کنید.
  10. قرار ملاقات با فرد جدیدی را در نظر بگیرید: این بدان معنی نیست که شما باید سریع شخص دیگری را پیدا کنید که دوست داشته باشید.

در نظر بگیرید شکست عاطفی یک تجربه است که شما باید از آن درس بگیرید و برای ادامه زندگی خود از آن استفاده نمایید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *